29مارس 2023- مطالعه ی جدید دانشگاه اوتاگو نشان می دهد که وقفه در دوره های طولانی نشستن در عصر می تواند منجر به کاهش سطح قند خون و انسولین در بزرگسالان سالم شود.

این تحقیق به رهبری پرفسورجنیفر گیل، نشان داد که فعالیت منظمی که در هنگام زمان طولانی نشستن در عصر انجام می‌شود، گلوکز پلاسما و انسولین را به ترتیب 31.5% و 26.6% در گروهی از بزرگسالان سالم کاهش می‌دهد.

پرفسور گیل، مستقر در دپارتمان تغذیه انسانی، دانشگاه اوتاگو، گفت: مشخص است که افزایش زمان نشستن با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است.ما همچنین می دانیم که ایجاد وقفه هایی در زمان بی تحرکی در طول روز می تواند سطح گلوکز، انسولین و چربی خون را کاهش دهد، با این حال بسیاری از ما بیشترین زمان را صرف نشستن بدون وقفه در عصر می کنیم.

میانگین زمان صرف شده برای تماشای سرویس پخش آنلاین نتفلیکس، به عنوان مثال، بیش از سه ساعت در روز برای هر مشترک تخمین زده می شود.

علاوه بر این، پرفسور گیل گفت: ما اغلب بزرگترین وعده غذایی خود را در طول شب می خوریم در حالی که عملکرد انسولین، هورمونی که به پاکسازی قند از خون کمک می کند، در آن زمان از روز کمتر است .زمانی که این سطوح پایین تر انسولین روزانه با طولانی ترین دوره بی تحرکی ما همزمان می شود، این عوامل ترکیبی، می توانند محیط پرخطری را برای ابتلا به بیماری ایجاد کنند.

نتایج حاصل از این تحقیق که محققان آن را «مطالعه نتفلیکس و حرکت» نامیدند، درMedicine & Science in Sports & Exercise  منتشر شده است.

این تحقیق که با شرکت 30 فرد بزرگسال سالم بین 19 تا 39 سال انجام شد، و شامل چهار ساعت نشستن در شب با سه دقیقه تمرینات مقاومتی ساده هر 30 دقیقه یک بار بود.

نتایج نشان داد که انجام تمرینات مقاومتی با وزنه ی سبک به طور منظم، جذب قند از خون را بهبود می بخشد و بنابراین پتانسیل تاثیر معنی داری بر کنترل قند خون دارد.

پرفسور گیل، گفت: یافته‌های ما با دستورالعمل‌های فعلی برای «کمتر بنشینید و بیشتر حرکت کنید» مطابقت دارد و نشان می‌ دهد که چگونه تقریباً همه می ‌توانند از کاهش زمان نشستن خود در عصر بهره ببرند.

نویسندگان به سرویس‌های پخش آنلاین توصیه کردند که در برنامه‌های خود اعلان‌های منظمی ایجاد کنند تا افراد را تشویق کنند که دوره‌های طولانی نشستن خود را با وقفه ‌های کوتاه فعالیت، قطع کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-evening-screen-health.html